Reizigersdiarree

Reizigersdiarree is een veelgehoorde klacht onder reizigers. Ongeveer de helft van een groep reizigers die twee weken weggaat krijgt er last van. Reizigersdiarree wijst op een infectie van het maagdarmkanaal. Deze infectie kan worden veroorzaakt door een bacterie, virus of parasiet. Reizigersdiarree komt wereldwijd voor, maar met name in Afrika, Azië en Centraal- en Zuid-Amerika. In Noord-Amerika, West-Europa, Australië en Nieuw-Zeeland loopt u wat minder risico.
Meestal vergoed door ziektekostenverzekering
Vaccinaties en advies aan huis of op locatie
Ook 's avonds en in het weekend

Wat zijn de symptomen van reizigersdiarree?

Er wordt van reizigersdiarree gesproken wanneer u tijdens of na een reis last heeft van meer dan drie keer brijachtige of waterige ontlasting in 24 uur en minimaal één van de volgende klachten: misselijkheid, braken, buikkrampen, koorts of bloed in de ontlasting. Let op: als u braakt en u heeft korter dan een uur geleden medicatie ingenomen (anti-malariamiddelen, de pil of andere medicatie), dan kunnen deze niet meer werkzaam zijn. Overleg in dat geval met een arts.

Hoe kunt u besmet raken met reizigersdiarree?

Veel infecties met reizigersdiarree tot gevolg worden opgelopen via besmet voedsel. Ook via besmet drinkwater kunt u een infectie oplopen die leidt tot reizigersdiarree. Dit komt echter wat minder vaak voor.

Reizigersdiarree: wat doe je eraan?

Als u last heeft van reizigersdiarree, verliest u snel veel vocht. Zorg daarom voor een goede vochtbalans. Dit doet u door veel te drinken. Voor jonge kinderen, ouderen en mensen met gezondheidsproblemen is het belangrijk dat zij ook de verloren zouten en suikers aanvullen. Dit kan door het gebruik van een speciaal zout/suikermengsel (ORS) dat wordt toegevoegd aan water. U kunt daarnaast diarreeremmers als Loperamide gebruiken. Dit mag echter niet bij jonge kinderen en zwangeren of als de diarree gepaard gaat met koorts of bloed in de ontlasting. Het beste kunt u deze tabletten vanuit Nederland meenemen omdat bij buitenlandse medicatie de handleiding niet altijd leesbaar is.
Om reizigersdiarree te voorkomen, kunt u het beste geen (tenzij gekookt) kraanwater drinken maar bronwater uit gesloten flessen gebruiken. Gebruik dit ‘veilige’ water ook tijdens het tandenpoetsen. Ook thee, bier en frisdrank uit gesloten flessen zijn veilige dranken. Neem geen ijsblokjes in uw drinken, omdat u niet weet met welk water die gemaakt zijn. Hetzelfde advies geldt voor voedsel: eet in verre landen geen ongekookt of ongebakken voedsel. Kijk in het bijzonder uit met groente, fruit, zeefruit of schelpdieren. Neem geen schep- of schaafijs maar alleen verpakt ijs uit de fabriek. Er bestaat geen vaccinatie tegen reizigersdiarree.

Onze werkwijze

1.
Maak eenvoudig een account aan

Je maakt een persoonlijk account aan door het invullen van jouw postcode en huisnummer, emailadres en een zelf gekozen wachtwoord. Nadat je akkoord hebt gegeven op het verwerken van je persoonsgegevens heb je een persoonlijk account aangemaakt binnen onze beveiligde omgeving.

2.
Vul je reisgegevens in

Vul je reisbestemming(-en) in. Wij vragen hier ook naar de reden van jouw reis, waar je verblijft en wat je gaat doen tijdens je reis. Deze gegevens zijn van invloed op het advies wat je ontvangt van onze arts.

3.
Vul je persoonsgegevens in

In dit formulier vul je jouw persoonsgegevens in. Als zorgverlener zijn wij wettelijk verplicht jouw burgerservicenummer (BSN) te registreren, meer informatie vind je hier.

In deze stap kun je ook jouw gezinsleden of andere personen toevoegen aan de afspraak. Voor jouw gezinsleden* vul je zelf alle gegevens in. Nodig je andere personen uit voor de afspraak dan volstaat het invullen van het emailadres van deze personen. Deze personen worden vervolgens gevraagd om zelf een account aan te maken en hun gegevens in te vullen.

*Gezinsleden van 16 jaar en ouder ontvangen van ons een email met het verzoek akkoord te geven op de door jou ingevulde gegevens.

4.
Plan je afspraak

Selecteer een datum en tijdsblok. Wij sturen je per mail een bevestiging van de vaccinatie afspraak op het door jou aangegeven adres. Zodra de arts jouw gegevens heeft beoordeeld ontvang je een email dat jouw (voorlopige) vaccinatie-advies met een specificatie van de kosten beschikbaar is in jouw persoonlijk account. Je logt in met je emailadres en zelfgekozen wachtwoord om jouw vaccinatie advies te kunnen inzien. Heb je geen vaccinaties nodig voor je reis dan wordt de afspraak door ons kosteloos geannuleerd.

5.
Vul je gezondheidsverklaring in

Om te bepalen of - en zo ja - welke vaccinaties je nodig hebt voor jouw reis, is het noodzakelijk om een gezondheidsverklaring in te vullen. Aan de hand van de ingevulde gegevens kunnen wij bovendien bepalen of de vaccinaties veilig voor je zijn. Alle vaccinatie instellingen zijn wettelijk verplicht om met een gezondheidsverklaring te werken.

Onze trotse partners

Meer informatie

Wilt u meer weten over Thuisvaccinatie.nl? Neem dan eens een kijkje bij onze veelgestelde vragen of lees meer over onze werkwijze. Wij wijzen u bovendien graag op onze handige reistips en reisartikelen voor een optimale bescherming tegen infectieziekten tijdens uw reis. Voor onze unieke service hanteren wij marktconforme tarieven.

Vaccinaties kunnen u een hoop ellende besparen. Wilt u een vaccinatieadvies op maat? Maak dan vandaag nog een afspraak.