Veel gestelde vragen

Meestal vergoed door ziektekostenverzekering
Vaccinaties en advies aan huis of op locatie
Ook 's avonds en in het weekend

Meest gestelde vragen

Algemeen

  • Contact
    Het best zijn wij te bereiken via info@thuisvaccinatie.nl. Ons thuisvaccinatie team staat 5 dagen per week voor je klaar. Wij zijn op werkdagen (ma-vr) telefonisch bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur op 023-3031200.
  • Komt de arts bij mij thuis
    De arts komt inderdaad bij jou thuis (of op je werk) om vaccinaties toe te dienen. De arts bespreekt de eventuele gezondheidsrisico’s en schrijft indien nodig een malariarecept voor. Het is ook mogelijk om een afspraak te maken op één van onze locaties in het land. Bekijk hier onze locaties.
  • Meestal vergoed door verzekeraars
    Thuisvaccinatie is een LCR-geregistreerd vaccinatiecentrum. Om die reden worden je vaccinaties meestal vergoed door jouw zorgverzekeraar. Daarnaast heeft Thuisvaccinatie met verschillende zorgverzekeraars een contract. Bekijk in deze lijst of jouw zorgverzekeraar is aangesloten en wat jouw voordeel is.
  • Ervaren artsen
    Thuisvaccinatie werkt alleen samen met gekwalificeerde artsen die jou thuis vaccineren. Onze artsen krijgen regelmatig (bij)scholingen. Daarnaast is Thuisvaccinatie BIG-geregistreerd.
  • HKZ certificaat
    Thuisvaccinatie beschikt al sinds 2014 over het HKZ-certificaat. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Ieder jaar worden wij door een extern bureau beoordeeld of wij voldoen aan de HKZ normen zoals beschreven in de ISO norm 9001:2015. Als medische dienstverlener staat kwaliteit en uw veiligheid bij ons voorop.
  • LCR registratie
    Thuisvaccinatie.nl is een LCR geregistreerd vaccinatiecentrum. LCR staat voor het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering, die richtlijnen opstelt m.b.t. reizigersadvisering. De kwaliteit van onze dienstverlening is hierdoor gewaarborgd en volgens de laatste richtlijnen. Ons instellingsnummer van de LCR is INST-194.

Afspraken

  • Hoe laat komt de arts precies?
    Voor afspraken bij jou thuis werken wij uitsluitend met tijdsblokken en kunnen helaas geen exacte tijdsindicatie geven. De avond voor de afspraak ontvang je een email met een tijdsindicatie; een tijdsblok van 2 uur waarbinnen de arts langskomt. Onze artsen kunnen, bijvoorbeeld afhankelijk van de verkeersdrukte, tijdens hun geplande route er voor kiezen om vroeger of later langs te komen dan deze tijdsindicatie. Wij verwachten daarom dat je het gehele tijdsblok zoals je dat gekozen hebt bij het maken van de afspraak aanwezig bent.
  • Hoelang van tevoren moet de afspraak plaatsvinden?
    Hoe eerder hoe beter in verband met de werking van antistoffen. Wij adviseren om de afspraak vier tot zes weken voor vertrek te laten plaatsvinden.
  • Ik ben in het verleden door een ander vaccinatiecentrum gevaccineerd, maar wil nu de (herhaal)vaccinaties door jullie krijgen. Is dit mogelijk?
    Dat is zeker mogelijk. Om een afspraak te maken klik je hier.  Op deze pagina vul je je gegevens in zoals reisbestemming kies je een afspraakdatum bij jou thuis of op één van onze locaties. Wij sturen je vervolgens een e-mail met een link om een persoonlijk account aan te maken om je aanmelding aan te vullen met gegevens zoals je gezondheidsverklaring en eventueel je vaccinatiehistorie. Ons medisch team heeft deze gegevens nodig om een persoonlijk vaccinatieadvies voor je op te stellen. Zodra wij alle benodigde gegevens hebben ontvangen, ontvang je per e-mail bericht dat je vaccinatieadvies klaar staan in jouw persoonlijke account.
  • Ik heb de afspraak gemist
    Als je niet aanwezig was op het door jouw opgegeven adres of op de door jou gekozen locatie,  zijn wij helaas genoodzaakt om hier kosten voor in rekening te brengen. Neem zo spoedig mogelijk contact met ons op om de afspraak opnieuw in te plannen.
  • Ik kan niet inloggen
    Je kunt hier zelf jouw inloggegevens wijzigen. Als dit niet lukt, neem dan contact met ons op per e-mail.
  • Hoe pas ik mijn vaccinatiehistorie aan?
    Dit is alleen mogelijk als je de aanmelding nog niet hebt voltooid. Je kunt hier inloggen en de gegevens wijzigen. Heb je de aanmelding al voltooid? Neem dan contact met ons op.
  • Ik wil mijn gegevens wijzigen
    Dit is alleen mogelijk als je de aanmelding nog niet hebt voltooid. J kunt hier inloggen en de gegevens wijzigen. Heb je de aanmelding al voltooid? Neem dan contact met ons op.
  • Hoe kan ik de afspraak verzetten?
    Je kunt hier inloggen en de afspraak verzetten. Lukt dit niet, neem dan contact met ons op.
  • Ik heb nog geen definitieve afspraakbevestiging ontvangen
    Wij streven ernaar om uiterlijk 3 dagen voor de afspraak de afspraakbevestiging met het persoonlijke vaccinatieadvies te versturen. In de maanden juni en juli is het erg druk en kan dit soms iets langer duren. Heb je nog niets ontvangen? Neem dan contact met ons op.
  • Op welke dagen kan er een arts bij mij thuiskomen?
    Onze gecertificeerde artsen zijn zeven dagen in de week beschikbaar. In de ochtenden, middagen en avonden.  De beschikbare afspraakmogelijkheden kun je  hier checken.
  • Hoe annuleer ik de afspraak?
    Je kunt jouw afspraak annuleren door een email te sturen naar info@thuisvaccinatie.nl onder vermelding van je referentienummer. Let er wel op dat je minimaal 72 uur voordat de afspraak plaatsvindt de afspraak annuleert. Indien je de afspraak niet 72 uur van tevoren annuleert, zijn wij helaas genoodzaakt kosten in rekening te brengen.
  • Ik heb al een afspraak gemaakt en ontvang nu een email om de vragenlijst in te vullen
    Waarschijnlijk is er een dubbele aanmelding gemaakt en heb je verschillende afspraakcodes (referentienummer) ontvangen. Neem contact met ons op, zodat wij de dubbele aanmelding(en) kunnen verwijderen.
  • Hoe weet ik welke vaccinatie(s) nodig zijn voor mijn reis?
    Het vaccinatieadvies is altijd persoonlijk en is van een aantal factoren afhankelijk. Jouw reisbestemming, wat je gaat doen tijdens je reis, jouw medisch verleden en bijvoorbeeld medicijngebruik kunnen van invloed zijn op het advies van de reisgeneeskundig arts. Om een vaccinatieadvies op te stellen heeft ons medisch team een aanmelding nodig die je hier kunt plaatsen. Wij kunnen telefonisch geen vaccinatieadvies geven. Blijk je geen vaccinaties voor jouw reis nodig te hebben dan wordt de afspraak kosteloos door ons geannuleerd.
  • Hoe plan ik een herhaalafspraak in?
    Als je een aanmelding plaats op  mijn.thuisvaccinatie.nl kies je bij stap 1 ("Wat kunnen wij voor u betekenen") voor ‘Overige vaccinaties & diensten’ en vervolgens voor 'herhaalvaccinatie'. Vervolgens kun je in het opmerkingenveld onderaan ('Kunt u aangeven welke vaccinatie(s) u wenst te ontvangen?') aangeven om welke herhaalvaccinaties het gaat.
  • Hoe kan ik een afspraak maken?
    Je kunt bij ons alleen online een afspraak maken. In 3 stappen maak je al een afspraak! We sturen je daarna per e-mail een link om een persoonlijk account in onze beveiligde omgeving aan te maken en de rest van je gegevens in te vullen zoals je gezondheidsverklaring en eventuele vaccinatiehistorie. Je  kunt in je persoonlijke account tevens je gezinsleden toevoegen aan de afspraak. Daarnaast is het mogelijk om per email andere personen uit te nodigen voor jouw afspraak met een arts van Thuisvaccinatie. De reisgeneeskundig arts heeft deze gegevens nodig om een persoonlijk vaccinatieadvies op te stellen.

Kosten

  • Waarom betaal ik consultkosten?
    Net als bij een bezoek aan de huisarts of een medisch specialist betaal je bij ons consultkosten. Deze kosten brengen wij in rekening voor de beoordeling (anamnese) van jouw gegevens door de reisgeneeskundig arts, het vaccineren en adviseren en de verslaglegging in jouw dossier. In deze kosten zijn ook de kosten voor bijvoorbeeld huisvesting, software, licenties en registraties en andere noodzakelijke kosten opgenomen.
  • Neemt het thuisbezoek geen extra kosten in beslag?
    Voor het thuisbezoek ('Arts aan huis kosten') brengen wij soms kosten in rekening (per afspraak/bezoek) ongeacht het aantal personen tijdens de afspraak. Voor dit tarief komt er een arts bij jou thuis of op het werk. Zie hier het overzicht van de kosten https://www.thuisvaccinatie.nl/kosten/kosten-vaccinaties. Voor een afspraak op één van onze locaties worden deze kosten niet in rekening gebracht.
  • Vergoedt mijn zorgverzekeraar de kosten?
    Iedere zorgverzekeraar heeft verschillende pakketten met verschillende vergoedingen. In de lijst van zorgverzekeraars kun je in de details zien of wij gecontracteerd zijn. Wij verwijzen daar naar de vergoedingensite van jouw zorgverzekeraar, waarin je kunt vinden wat je vergoed krijgt. Onze arts aan huis kosten (voorrijkosten) worden nooit vergoed.  

Beschermingsduur vaccinaties

  • HPV
    Omdat HPV een seksueel overdraagbaar virus is, is vaccinatie verreweg het meest zinvol voordat iemand seksueel actief is. Een afgeronde vaccinatie serie beschermt 95-100% tegen de belangrijkste typen/varianten van HPV (de varianten het vaakst ziekte veroorzaken). De beschermingsduur wordt nog onderzocht maar is waarschijnlijk 5 tot 10 jaar.
  • Pneumokokken
    Het is nog niet precies bekend hoe lang de pneumokokkenvaccinatie bescherming biedt. Éen pneumokokkenvaccinatie heeft waarschijnlijk een beschermduur van 5 jaar. Omdat bekend is dat de antistoffen bij volwassenen na 5 jaar flink kunnen dalen, wordt revaccinatie elke 5 jaar aangeraden.
  • Waterpokken
    De eerste waterpokkenvaccinatie geeft ongeveer 83% bescherming tegen waterpokken. Herhaling van de vaccinatie na 4 tot 8 weken leidt tot een nog hogere effectiviteit van 95%. Na 14 jaar is nog ongeveer 90% van de gevaccineerde mensen beschermd tegen waterpokken.
  • Gordelroos
    De beschermingsduur van het gordelroosvaccin is nog niet geheel bekend omdat het nog relatief kort beschikbaar is. Na 2 vaccinaties bent u minimaal 4 jaar beschermd.
  • Meningokokken B
    De beschermduur is niet precies bekend.
  • Japanse Encefalitis
    De Japanse Encefalitis-serie bestaat uit drie vaccinaties. Twee vaccinaties zijn nodig voor uw reis en beschermen ongeveer 2 jaar. De precieze beschermingsduur is nog niet bekend. Er dient een interval van minimaal 7 dagen tussen de eerste en tweede vaccinatie te zijn. Voorkeur gaat uit naar de 28ste dag. De derde vaccinatie mag minimaal twaalf tot en met vierentwintig maanden na de eerste vaccinatie worden toegediend. Na drie vaccinaties heeft de Japanse Encefalitis-serie een beschermingsduur van waarschijnlijk 5 jaar. De precieze beschermingsduur is nog niet bekend. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • FSME
    De FSME-serie bestaat uit drie vaccinaties. Twee vaccinaties zijn nodig voor uw reis en beschermen een tekenseizoen (april tot en met oktober). Er dienen minimaal 14 dagen tussen de eerste en tweede vaccinatie te zitten. Voorkeur gaat uit naar de 28ste dag. De derde vaccinatie mag minimaal vijf maanden na de tweede vaccinatie worden toegediend. Na drie vaccinaties heeft de FSME-serie een beschermingsduur van 3 jaar. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Meningitis ACWY
    Eén meningitisvaccinatie heeft een beschermingsduur van 5 jaar. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • DTP
    Eén DTP-vaccinatie heeft een beschermingsduur van 10 jaar, mits u de basisserie van 3 vaccinaties heeft gehad (sinds 1950 opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma voor kinderen). *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Buiktyfus
    Eén buiktyfusvaccinatie heeft een beschermingsduur van gedurende 3 jaar. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Gele koorts
    Eén gele koorts vaccinatie geeft een levenslange bescherming. Deze dient minimaal 10 dagen voor vertrek te worden toegediend voor een optimale bescherming. Er zijn uitzonderingen, maar uw persoonlijk vaccinatieadvies wordt tijdens de afspraak besproken. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Rabiës
    Een rabiësserie bestaat uit twee vaccinaties en moet worden toegediend volgens een vast schema. De eerste vaccinatie op dag 0 en de tweede vaccinatie op dag 7. Enige speling wordt getolereerd. Na de volledige serie hoeft u na een beet, krab of lik van een mogelijk rabide dier in de meeste gevallen levenslang geen antistoffen tegen rabiës (‘MARIG’) meer te ontvangen. Het blijft wel nodig om na een incident naar het ziekenhuis te gaan voor beoordeling van de wond en eventuele extra behandeling. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Hepatitis AB Junior (Ambirix)
    Deze serie bestaat uit twee vaccinaties en u komt ervoor in aanmerking als u 15 jaar of jonger bent. Eén vaccinatie heeft voor hepatitis A een beschermingsduur van 1 jaar. Na minimaal 6 maanden mag de tweede vaccinatie worden toegediend en bent u voor meer dan 30 jaar beschermd tegen hepatitis A en levenslang tegen hepatitis B. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Hepatitis AB (Twinrix)
    Deze serie bestaat uit drie vaccinaties en u komt ervoor in aanmerking als u 16 jaar of ouder bent. Na twee vaccinaties bent u voor een jaar tegen hepatitis A beschermd en na de derde vaccinatie bent u volledig beschermd tegen hepatitis B.  Er dienen minimaal 21 dagen tussen de eerste en tweede vaccinatie te zitten. Voorkeur gaat uit naar de 28ste dag. De derde vaccinatie mag minimaal vijf maanden na de tweede vaccinatie worden gegeven. Als u drie vaccinaties heeft gehad bent u meer dan 30 jaar tegen hepatitis A en levenslang tegen hepatitis B beschermd. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Hepatitis B
    Deze serie bestaat uit drie vaccinaties. Er moeten minimaal 21 dagen tussen de eerste en tweede vaccinatie zitten. Voorkeur gaat uit naar de 28ste dag. De derde vaccinatie mag minimaal vijf maanden na de tweede vaccinatie worden gegeven. Na drie vaccinaties bent u levenslang beschermd tegen hepatitis B. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Hepatitis A Junior
    Deze serie bestaat uit twee vaccinaties en u komt ervoor in aanmerking als u 17 jaar of jonger bent. Eén vaccinatie heeft een beschermingsduur van één jaar. Na minimaal zes maanden mag de tweede vaccinatie worden gegeven. Na twee vaccinaties bent u meer dan 30 jaar beschermd tegen hepatitis A. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.
  • Hepatitis A
    Deze serie bestaat uit twee vaccinaties en u komt ervoor in aanmerking als u ouder bent dan 17 jaar. Eén vaccinatie heeft een beschermingsduur van één jaar. Na minimaal zes maanden kunt u de tweede vaccinatie laten toedienen. Na twee vaccinaties bent u meer dan dertig jaar beschermd tegen hepatitis A. *Geen enkele vaccinatie beschermt 100%. Dit is de beschermduur zoals erkend door het LCR. Per vaccinatie kunt u de specifiekere beschermingsgraad vinden.

Cholera Not Indicated-Verklaring

  • Heb ik een Cholera Not Indicated-Verklaring nodig?
    Een CNI-verklaring (Cholera not Indicated) is niet langer nodig voor reizen. Vanaf 16 september 2019 is vanuit het LCR, Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering, besloten dat de cholerastempel, ook wel bekend als choleraverklaring of CNI-stempel, wereldwijd niet meer verplicht is. De WHO, World Health Organization, had al langer bepaald dat deze verplichting kan vervallen. Ook in andere Europese landen is deze stempel al langer afgeschaft. Dit heeft niet tot problemen voor reizigers geleid. Thuisvaccinatie hanteert de richtlijnen van het LCR en zal vanaf september 2019 de cholerastempel niet meer verschaffen.

Malaria

  • Ik wens geen vaccinaties, maar wel malariatabletten
    Dat is geen enkel probleem. Om een recept voor malariatabletten van ons te ontvangen kun je hier een aanmelding plaatsen. Daar kun je aangeven dat je geen vaccinaties nodig hebt en je alleen malariamedicatie wenst. Let op, er zal geen arts bij je thuis komen. Je ontvangt per e-mail een consult en vervolgens zullen de malaria medicatie per post door een online apotheek naar je worden verzonden.
  • Kan ik tijdens de afspraak ook malariamedicatie aanvragen?
    Jazeker. De arts bespreekt tijdens de afspraak met jou je reisroute. Aan de hand daarvan stelt de arts de malariamedicatie op en stuurt het recept naar een online apotheek (Thuisapotheek/medicijnen.nl/Nationale Apotheek). Jouw gezondheidsverklaring wordt samen met het recept opgestuurd naar Apotheekzorg voor medicatiecontrole. Bij akkoord voor de voorgestelde medicatie geef je aan dat je akkoord gaat met het opsturen van jouw gezondheidsverklaring naar Apotheekzorg.
  • Wat is malaria?
    Malaria is een infectieziekte die wordt verspreid door een steekmug in (sub)tropische gebieden. Lees hier meer over malaria.

Meerdere personen

Vaccinaties

Zwangerschap en kinderen

Onze unieke werkwijze

1.
Maak eenvoudig een account aan

Je maakt een persoonlijk account aan door het invullen van jouw postcode en huisnummer, emailadres en een zelf gekozen wachtwoord. Nadat je akkoord hebt gegeven op het verwerken van je persoonsgegevens heb je een persoonlijk account aangemaakt binnen onze beveiligde omgeving.

2.
Vul je reisgegevens in

Vul je reisbestemming(-en) in. Wij vragen hier ook naar de reden van jouw reis, waar je verblijft en wat je gaat doen tijdens je reis. Deze gegevens zijn van invloed op het advies wat je ontvangt van onze arts.

3.
Vul je persoonsgegevens in

In dit formulier vul je jouw persoonsgegevens in. Als zorgverlener zijn wij wettelijk verplicht jouw burgerservicenummer (BSN) te registreren, meer informatie vind je hier.

In deze stap kun je ook jouw gezinsleden of andere personen toevoegen aan de afspraak. Voor jouw gezinsleden* vul je zelf alle gegevens in. Nodig je andere personen uit voor de afspraak dan volstaat het invullen van het emailadres van deze personen. Deze personen worden vervolgens gevraagd om zelf een account aan te maken en hun gegevens in te vullen.

*Gezinsleden van 16 jaar en ouder ontvangen van ons een email met het verzoek akkoord te geven op de door jou ingevulde gegevens.

4.
Plan je afspraak

Selecteer een datum en tijdsblok. Wij sturen je per mail een bevestiging van de vaccinatie afspraak op het door jou aangegeven adres. Zodra de arts jouw gegevens heeft beoordeeld ontvang je een email dat jouw (voorlopige) vaccinatie-advies met een specificatie van de kosten beschikbaar is in jouw persoonlijk account. Je logt in met je emailadres en zelfgekozen wachtwoord om jouw vaccinatie advies te kunnen inzien. Heb je geen vaccinaties nodig voor je reis dan wordt de afspraak door ons kosteloos geannuleerd.

5.
Vul je gezondheidsverklaring in

Om te bepalen of - en zo ja - welke vaccinaties je nodig hebt voor jouw reis, is het noodzakelijk om een gezondheidsverklaring in te vullen. Aan de hand van de ingevulde gegevens kunnen wij bovendien bepalen of de vaccinaties veilig voor je zijn. Alle vaccinatie instellingen zijn wettelijk verplicht om met een gezondheidsverklaring te werken.