Meest gestelde vragen

Algemeen

  • Contact
    Het best zijn wij te bereiken via info@thuisvaccinatie.nl. Ons thuisvaccinatie team staat 7 dagen per week voor u klaar. Wij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 09.00 en 20.00 uur en in het weekend tussen 10.00 en 15.00 op 023-3031200.
  • Komt de arts bij mij thuis
    De arts komt inderdaad bij u thuis om vaccinaties toe te dienen. De arts bespreekt de eventuele gezondheidsrisico’s en schrijft indien nodig een malariarecept voor. Op ons kantoor in Hoofddorp kunnen wij uw desgewenst ook ontvangen voor een afspraak, neem contact met ons op voor de mogelijkheden.  De arts komt dus bij u thuis, uw vrienden en familie of op het werk, maar de arts kan u ook ontvangen op ons kantoor in Hoofddorp.
  • Meestal vergoed door verzekeraars
    Thuisvaccinatie is een LCR-geregistreerd vaccinatiecentrum. Om die reden worden uw vaccinaties meestal vergoed door uw zorgverzekeraar. Daarnaast heeft Thuisvaccinatie met verschillende zorgverzekeraars een contract. Bekijk in deze lijst of uw zorgverzekeraar is aangesloten en wat uw voordeel is.
  • Ervaren artsen
    Thuisvaccinatie werkt alleen samen met gekwalificeerde artsen die u thuis vaccineren. Onze artsen krijgen regelmatig (bij)scholingen. Daarnaast is Thuisvaccinatie BIG-geregistreerd.
  • HKZ certificaat
    Thuisvaccinatie beschikt al sinds 2014 over het HKZ-certificaat. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Ieder jaar worden wij door een extern bureau beoordeeld of wij voldoen aan de HKZ normen zoals beschreven in de ISO norm 9001:2015. Als medische dienstverlener staat kwaliteit en uw veiligheid bij ons voorop.

Afspraken

  • Hoe laat komt de arts precies?
    Wij werken uitsluitend met tijdsblokken en kunnen helaas geen exacte tijdsindicatie geven. De avond voor de afspraak ontvangt u een email met een tijdsindicatie; een tijdsblok van 2 uur waarbinnen de arts langskomt. Onze artsen kunnen, bijvoorbeeld afhankelijk van de verkeersdrukte, tijdens hun geplande route er voor kiezen om vroeger of later langs te komen dan deze tijdsindicatie. Wij verwachten daarom dat u het gehele tijdsblok zoals u dat gekozen heeft bij het maken van de afspraak aanwezig bent.
  • Hoelang van tevoren moet de afspraak plaatsvinden?
    Hoe eerder hoe beter in verband met de werking van antistoffen. Wij adviseren om de afspraak vier tot zes weken voor vertrek te laten plaatsvinden.
  • Ik ben in het verleden door een ander vaccinatiecentrum gevaccineerd, maar wil nu de (herhaal)vaccinaties door jullie krijgen. Is dit mogelijk?
    Dat is zeker mogelijk. Om een afspraak te maken klikt u hier.  Op deze pagina vult u uw gegevens in zoals uw reisbestemming en eventuele vaccinatiehistorie. Dit kunt u ook voor meerdere personen invullen. Ons medisch team heeft deze gegevens nodig om een persoonlijk vaccinatieadvies op te stellen. Vervolgens ontvangt u het vaccinatieadvies per email.
  • Ik heb de afspraak gemist
    Als u niet aanwezig was op het door u opgegegeven adres tijdens het door u gekozen tijdsblok zijn wij helaas genoodzaakt om hier kosten voor in rekening te brengen. Neem zo spoedig mogelijk contact met ons op om de afspraak opnieuw in te plannen.
  • Ik kan niet inloggen
    U kunt hier uw inloggegevens wijzigen. Als dit niet lukt kunt u een email sturen naar ons. Vervolgens ontvangt u binnen 24 uur nieuwe inlogcodes.

Kosten

  • Waarom betaal ik consultkosten?
    Net als bij een bezoek aan de huisarts of een medisch specialist betaalt u bij ons consultkosten. Deze kosten brengen wij in rekening voor de beoordeling (anamnese) van uw gegevens door de reisgeneeskundig arts, het vaccineren en adviseren en de verslaglegging in uw dossier. In deze kosten zijn ook de kosten voor bijvoorbeeld huisvesting, software, licenties en registraties en andere noodzakelijke kosten opgenomen.
  • Neemt het thuisbezoek geen extra kosten in beslag?
    Nee. Wij rekenen alleen kosten voor het consult en voor de vaccinaties.
  • Vergoed mijn zorgverzekeraar de kosten?
    Thuisvaccinatie is een LCR-geregistreerd vaccinatiecentrum. Om die reden worden uw vaccinaties meestal vergoed door uw zorgverzekeraar. Daarnaast heeft Thuisvaccinatie met verschillende zorgverzekeraars een contract. Bekijk in deze lijst of uw zorgverzekeraar is aangesloten en wat uw voordeel is.

Beschermingsduur vaccinaties

  • HPV
    Omdat HPV een seksueel overdraagbaar virus is, is vaccinatie verreweg het meest zinvol voordat iemand seksueel actief is. Een afgeronde vaccinatie serie beschermt 95-100% tegen de belangrijkste typen/varianten van HPV (de varianten het vaakst ziekte veroorzaken). De beschermingsduur wordt nog onderzocht maar is waarschijnlijk 5 tot 10 jaar.
  • Pneumokokken
    Het is nog niet precies bekend hoe lang de pneumokokkenvaccinatie bescherming biedt. Éen pneumokokkenvaccinatie heeft waarschijnlijk een beschermduur van 5 jaar. Omdat bekend is dat de antistoffen bij volwassenen na 5 jaar flink kunnen dalen, wordt revaccinatie elke 5 jaar aangeraden.
  • Waterpokken
    De eerste waterpokkenvaccinatie geeft ongeveer 83% bescherming tegen waterpokken. Herhaling van de vaccinatie na 4 tot 8 weken leidt tot een nog hogere effectiviteit van 95%. Na 14 jaar is nog ongeveer 90% van de gevaccineerde mensen beschermd tegen waterpokken.
  • Gordelroos
    De beschermingsduur van het gordelroosvaccin is nog niet geheel bekend omdat het nog relatief kort beschikbaar is. Na 2 vaccinaties bent u minimaal 4 jaar beschermd.
  • Meningokokken B
    De beschermduur is niet precies bekend.

Cholera Not Indicated-Verklaring

  • Heb ik een Cholera Not Indicated-Verklaring nodig?
    Een CNI-verklaring (Cholera not Indicated) is niet langer nodig voor reizen. Vanaf 16 september 2019 is vanuit het LCR, Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering, besloten dat de cholerastempel, ook wel bekend als choleraverklaring of CNI-stempel, wereldwijd niet meer verplicht is. De WHO, World Health Organization, had al langer bepaald dat deze verplichting kan vervallen. Ook in andere Europese landen is deze stempel al langer afgeschaft. Dit heeft niet tot problemen voor reizigers geleid. Thuisvaccinatie hanteert de richtlijnen van het LCR en zal vanaf september 2019 de cholerastempel niet meer verschaffen.

Malaria

  • Ik wens geen vaccinaties, maar wel malariatabletten
    Dat is geen enkel probleem. Om een recept voor malariatabletten van ons te ontvangen kunt u hier een aanmelding plaatsen. Daar kunt u aangeven dat  u geen vaccinaties nodig heeft en u aleen malariamedicatie wenst. Let op, er zal geen arts bij u thuis zal komen. U ontvangt per e-mail een consult en vervolgens zullen de malaria medicatie per post door een online apotheek naar u worden verzonden.
  • Kan ik tijdens de afspraak ook malariamedicatie aanvragen?
    Jazeker. De arts bespreekt tijdens de afspraak met u uw reisroute. Aan de hand daarvan stelt de arts de malariamedicatie op en stuurt het recept naar de online apotheek ApotheekZorg. Uw gezondheidsverklaring wordt samen met het recept opgestuurd naar Apotheekzorg voor medicatiecontrole. Bij akkoord voor de voorgestelde medicatie geeft u aan dat u akkoord gaat met het opsturen van uw gezondheidsverklaring naar Apotheekzorg.
  • Wat is malaria?
    Malaria is een infectieziekte die wordt verspreid door een steekmug in (sub)tropische gebieden. Lees hier meer over malaria.

Meerdere personen

Vaccinaties

  • Kunnen de vaccinaties bijwerkingen geven?
    Vaccinaties kunnen bijwerkingen geven, maar zijn meestal mild. De bijwerkingen zijn vaak licht griepachtige verschijnselen, zoals verhoging of koorts, hoofdpijn en spierpijn. De arts informeert u tijdens het consult over de bijwerkingen van vaccinaties.
  • Ik weet niet zeker of ik vaccinaties nodig heb?
    U kunt altijd vrijblijvend de aanmelding voltooien en een afspraak inplannen. Ons medisch team behandelt dan de aanvraag. Als blijkt dat u geen vaccinaties nodig heeft, vervalt de afspraak voor u zonder kosten.
  • Hoe krijg ik het vaccinatieadvies te weten?
    Zodra u de afspraak heeft ingepland neemt ons medisch team uw aanmelding in behandeling. In de tussentijd staat uw afspraak gereserveerd. Zodra de aanmelding is behandeld, ontvangt u per email het vaccinatieadvies in de bijlage van de definitieve afspraakbevestiging. Als u geen vaccinaties nodig heeft vervalt (kosteloos) de afspraak.
  • Hoe lang duurt het voordat ik het vaccinatieadvies kan verwachten?
    Enkele dagen voor de afspraak ontvangt u van ons het vaccinatieadvies.
  • Hoe krijg ik het vaccinatieadvies te weten?
    Zodra u de afspraak heeft ingepland neemt ons medisch team uw aanmelding in behandeling. In de tussentijd staat uw afspraak gereserveerd. Zodra de aanmelding is behandeld, ontvangt u per email het vaccinatieadvies in de bijlage van de definitieve afspraakbevestiging. Als u geen vaccinaties nodig heeft vervalt (kosteloos) de afspraak.

Zwangerschap en kinderen

1
Maak uw account aan

Maak een account aan op onze website.

2
Reis-, Persoonsgegevens en Gezondheidsverklaring

Vul uw reis-, persoonsgegevens en gezondheidsverklaring in.

3
Uw afspraak maken

Plan uw afspraak in zodat we bij u langs kunnen komen.

Onze unieke werkwijze Afspraak maken