Veelgestelde vragen

Meestal vergoed door ziektekostenverzekering
Vaccinaties en advies aan huis of op locatie
Ook 's avonds en in het weekend

Meestgestelde vragen

Algemeen

  • Moet ik bij mijn afspraak gelijk betalen?

    In de meeste gevallen dienen wij je factuur eerst in bij jouw zorgverzekeraar. Je ontvangt dan alleen een factuur voor het deel dat niet vergoed wordt. Sommige verzekeraars accepteren echter geen directe declaraties. In dat geval ontvang je de volledige factuur per e-mail, zodat je deze zelf kunt indienen bij je verzekering. Iedere persoon ontvangt een aparte factuur, zodat deze individueel gedeclareerd kan worden. Je kunt de factuur betalen via iDEAL of bankoverschrijving.

    Klik voor meer informatie over de vergoedingen van vaccinaties.    
  • Ik heb een meerpersoonsafspraak. Kan ik voor iedereen het persoonlijk advies bekijken?
    Je kunt alleen het reisadvies voor jezelf en/of je gezinsleden inzien. Heb je andere personen (buiten je gezin) uitgenodigd voor de afspraak, dan is het vaccinatieadvies alleen voor hen persoonlijk in te zien.
  • Hoe kan ik jullie bereiken?

    Je kunt ons het beste bereiken via info@thuisvaccinatie.nl of telefonisch via 023-3031200. Wij zijn op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur bereikbaar.

  • Komt de arts bij mij thuis?
    De arts komt inderdaad bij jou thuis (of op je werk) om vaccinaties toe te dienen. De arts bespreekt de gezondheidsrisico’s en schrijft indien nodig een recept voor. Het is ook mogelijk om een afspraak te maken op één van onze locaties in het land. Bekijk hier onze locaties.
  • Werken jullie met getraind personeel?
    Thuisvaccinatie.nl werkt met gekwalificeerde artsen die jou thuis of op locatie vaccineren. Op onze locaties werken ook LCR-geregistreerde verpleegkundigen. Onze artsen en verpleegkundigen krijgen regelmatig (bij)scholingen. Daarnaast is Thuisvaccinatie.nl BIG-geregistreerd.
  • Zijn jullie gecertificeerd?
    Thuisvaccinatie.nl beschikt al sinds 2014 over het HKZ-certificaat. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Ieder jaar worden wij door een extern bureau beoordeeld of wij voldoen aan de HKZ normen zoals beschreven in de ISO norm 9001:2015. Als medische dienstverlener staan kwaliteit en jouw veiligheid voorop.
  • Hebben jullie een LCR registratie?
    Thuisvaccinatie.nl is een LCR geregistreerd vaccinatiecentrum. LCR staat voor het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering, die richtlijnen opstelt m.b.t. reizigersadvisering. De kwaliteit van onze dienstverlening is hierdoor gewaarborgd en volgens de laatste richtlijnen. Ons instellingsnummer van de LCR is INST-194.

Afspraken

Kosten

  • Wat gebeurt er als mijn zorgverzekeraar mijn reisvaccinaties maar gedeeltelijk of niet vergoed?

    In de meeste gevallen dienen wij je factuur eerst in bij jouw zorgverzekeraar. Je ontvangt dan alleen een factuur voor het deel dat niet vergoed wordt. Sommige verzekeraars accepteren echter geen directe declaraties. In dat geval ontvang je de volledige factuur per e-mail, zodat je deze zelf kunt indienen bij je verzekering. Iedere persoon ontvangt een aparte factuur, zodat deze individueel gedeclareerd kan worden. Je kunt de factuur betalen via iDEAL of bankoverschrijving.

    Klik voor meer informatie over de vergoedingen van vaccinaties.
  • Hoe kan ik mijn rekening declareren?

    In de meeste gevallen dienen wij je factuur eerst in bij jouw zorgverzekeraar. Je ontvangt dan alleen een factuur voor het deel dat niet vergoed wordt. Sommige verzekeraars accepteren echter geen directe declaraties. In dat geval ontvang je de volledige factuur per e-mail, zodat je deze zelf kunt indienen bij je verzekering. Iedere persoon ontvangt een aparte factuur, zodat deze individueel gedeclareerd kan worden. Je kunt de factuur betalen via iDEAL of bankoverschrijving.

    Klik voor meer informatie over de vergoedingen van vaccinaties.
  • Waarom betaal ik consultkosten?
    Net als bij een bezoek aan de huisarts of een medisch specialist betaal je bij ons consultkosten. Deze kosten brengen wij in rekening voor de beoordeling van jouw gegevens door de Reizigersgeneeskundig arts, het vaccineren en adviseren en de verslaglegging in jouw dossier. In deze kosten zijn ook de kosten voor bijvoorbeeld huisvesting, software, licenties en registraties en andere noodzakelijke kosten opgenomen.
  • Worden er voor het thuisbezoek extra kosten gerekend?
    Voor het thuisbezoek brengen wij kosten in rekening per afspraak/bezoek ('arts aan huis-kosten'). Voor dit tarief komt er een arts bij jou thuis of op het werk. Meer informatie vind je in ons kostenoverzicht. Voor een afspraak op één van onze locaties worden deze kosten niet in rekening gebracht.
  • Vergoedt mijn zorgverzekeraar de kosten?
    De vergoeding van vaccinaties hangt af van je zorgverzekeraar en je polisvoorwaarden. Controleer je polis of neem contact op met je zorgverzekeraar om te zien of je in aanmerking komt voor een vergoeding. In de lijst met zorgverzekeraars kun je terugvinden of wij een contract hebben. Let op: voorrijkosten voor een consult aan huis worden door de zorgverzekeraar niet vergoed.

Malaria

  • Kan ik ook alleen (malaria)tabletten aanvragen?
    Dat kan door op het eerste scherm van afspraak.thuisvaccinatie.nl te kiezen bij: Waarvoor wil je een afspraak maken? - Malaria recept. Beantwoord vervolgens de verdere vragen. Na bevestiging van de afspraak wordt er een intakeformulier gestuurd voor het verder invullen van de reisgegevens en gezondheidsverklaring. Je ontvangt per e-mail een consult en vervolgens zullen, na akkoord, de malaria- en/of hoogteziektetabletten per post door een online apotheek naar je worden verzonden.
  • Kan ik tijdens de afspraak ook (malaria)tabletten aanvragen?
    Jazeker. De arts of verpleegkundige bespreekt met jou je reis(route). Aan de hand daarvan wordt het voorgestelde recept naar een van onze samenwerkende online apotheken verzonden. Je gezondheidsverklaring wordt samen met het recept opgestuurd voor medicatiecontrole. Bij akkoord voor de voorgestelde medicatie geef je aan dat je akkoord gaat met het opsturen van jouw gezondheidsverklaring naar de apotheek.
  • Wat is malaria?
    Malaria is een infectieziekte verspreid door muggen in (sub)tropische gebieden. Lees hier meer over malaria.

Vaccinaties

  • Heb ik een cholerastempel nodig?
    Een cholerastempel, ook wel CNI-verklaring (Cholera Not Indicated), is niet langer nodig. In 2019 is dit door het LCR afgeschaft, in navolging van de WHO. Thuisvaccinatie.nl volgt de richtlijnen van het LCR en geeft geen cholerastempels meer.
  • Kunnen de vaccinaties bijwerkingen geven?
    Vaccinaties kunnen soms bijwerkingen geven, lees er hier meer over.
  • Hoe weet ik welke vaccinaties nodig zijn?
    Voor een globaal advies kijk je bij je bestemming. Het vaccinatieadvies is echter altijd persoonlijk en afhankelijk van verschillende factoren. Wat je gaat doen tijdens je reis, je medische verleden en bijvoorbeeld medicijngebruik kunnen van invloed zijn op het advies. Wij geven telefonisch géén advies. Om een persoonlijk advies te krijgen kan je altijd vrijblijvend een afpraak maken. Blijk je geen vaccinaties voor je reis nodig te hebben, dan wordt de afspraak kosteloos geannuleerd.
  • Hoe en wanneer krijg ik het vaccinatieadvies te weten?
    Als je de afspraak volledig hebt afgerond (oa gezondheidsverklaring ingevuld) neemt een Reizigersgeneeskundig arts je aanmelding in behandeling. Zodra het advies is opgesteld ontvang je hier per email bericht van; dit kan tot enkele dagen vóór je afspraak duren. Als blijkt dat je geen vaccinaties nodig hebt, vervalt (kosteloos) de afspraak.

Zwangerschap en kinderen

Onze unieke werkwijze

1.
Plan je afspraak

In dit formulier vul je als hoofdaanvrager je persoonsgegevens in, inclusief je BSN-nummer. Als zorgverlener zijn wij wettelijk verplicht het burgerservicenummer (BSN) te registreren. Meer informatie hierover vind je hier. Vervolgens kies je de gewenste locatie, datum en tijdsblok. Voor gezinsleden* vul je als hoofdaanvrager zelf de benodigde gegevens in. Wil je andere personen uitnodigen voor de afspraak? Dan volstaat het invullen van hun naam en e-mailadres.

Vervolgens sturen wij je per mail een afspraakbevestigingscode om je afspraak te bevestigen.

2.
Intakeformulier

Vul uw reisbestemming(-en) en uw gezondheidsverklaring in.  Om te bepalen of - en zo ja - welke vaccinaties u nodig heeft voor uw reis, is het noodzakelijk om een gezondheidsverklaring in te vullen. Aan de hand van de ingevulde gegevens kunnen wij bovendien bepalen of de vaccinaties veilig voor u zijn. Alle vaccinatie instellingen zijn wettelijk verplicht om met een gezondheidsverklaring te werken.

Deze informatie helpt onze arts bij het opstellen van een passend vaccinatieadvies.

3.
Persoonlijk vaccinatieadvies

Nadat wij alle informatie hebben ontvangen kan onze reizigersgeneeskundig arts voor jou een persoonlijk vaccinatieadvies opstellen. Deze zal samen met een kostenoverzicht per mail naar je worden verstuurd. Mochten er geen vaccinaties nodig zijn, dan komt deze afspraak kosteloos te vervallen. Mochten er wel vaccinaties nodig zijn, dan kunnen deze worden gezet op de door u gekozen datum.

Neem je gele boekje en geldige legitimatie mee naar de afgesproken locatie. Op de geplande dag en tijd ontvangt je jouw vaccinatie van één van onze deskundige artsen.