Meest gestelde vragen
Algemeen
-
Contact
Het best zijn wij te bereiken via info@thuisvaccinatie.nl. Ons thuisvaccinatie team staat 5 dagen per week voor je klaar. Wij zijn op werkdagen (ma-vr) telefonisch bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur op 023-3031200.
-
Komt de arts bij mij thuis
De arts komt inderdaad bij jou thuis (of op je werk) om vaccinaties toe te dienen. De arts bespreekt de eventuele gezondheidsrisico’s en schrijft indien nodig een malariarecept voor. Het is ook mogelijk om een afspraak te maken op één van onze locaties in het land. Bekijk hier onze locaties.
-
Meestal vergoed door verzekeraars
Thuisvaccinatie is een LCR-geregistreerd vaccinatiecentrum. Om die reden worden je vaccinaties meestal vergoed door jouw zorgverzekeraar. Daarnaast heeft Thuisvaccinatie met verschillende zorgverzekeraars een contract. Bekijk in deze lijst of jouw zorgverzekeraar is aangesloten en wat jouw voordeel is.
-
Ervaren artsen
Thuisvaccinatie werkt alleen samen met gekwalificeerde artsen die jou thuis vaccineren. Onze artsen krijgen regelmatig (bij)scholingen. Daarnaast is Thuisvaccinatie BIG-geregistreerd.
-
HKZ certificaat
Thuisvaccinatie beschikt al sinds 2014 over het HKZ-certificaat. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Ieder jaar worden wij door een extern bureau beoordeeld of wij voldoen aan de HKZ normen zoals beschreven in de ISO norm 9001:2015. Als medische dienstverlener staat kwaliteit en uw veiligheid bij ons voorop.
-
LCR registratie
Thuisvaccinatie.nl is een LCR geregistreerd vaccinatiecentrum. LCR staat voor het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering, die richtlijnen opstelt m.b.t. reizigersadvisering. De kwaliteit van onze dienstverlening is hierdoor gewaarborgd en volgens de laatste richtlijnen. Ons instellingsnummer van de LCR is INST-194.
Afspraken
-
Hoe laat komt de arts precies?
Voor afspraken bij jou thuis werken wij uitsluitend met tijdsblokken en kunnen helaas geen exacte tijdsindicatie geven. De avond voor de afspraak ontvang je een email met een tijdsindicatie; een tijdsblok van 2 uur waarbinnen de arts langskomt. Onze artsen kunnen, bijvoorbeeld afhankelijk van de verkeersdrukte, tijdens hun geplande route er voor kiezen om vroeger of later langs te komen dan deze tijdsindicatie. Wij verwachten daarom dat je het gehele tijdsblok zoals je dat gekozen hebt bij het maken van de afspraak aanwezig bent.
-
Hoelang van tevoren moet de afspraak plaatsvinden?
Hoe eerder hoe beter in verband met de werking van antistoffen. Wij adviseren om de afspraak vier tot zes maanden voor vertrek te laten plaatsvinden. Mocht dat niet lukken dan minimaal zes tot acht weken voor vertrek.
-
Ik ben in het verleden door een ander vaccinatiecentrum gevaccineerd, maar wil nu de (herhaal)vaccinaties door jullie krijgen. Is dit mogelijk?
Dat is zeker mogelijk. Om een afspraak te maken klik je hier. Op deze pagina vul je je gegevens in zoals reisbestemming kies je een afspraakdatum bij jou thuis of op één van onze locaties. Wij sturen je vervolgens een e-mail met een link om een persoonlijk account aan te maken om je aanmelding aan te vullen met gegevens zoals je gezondheidsverklaring en eventueel je vaccinatiehistorie. Ons medisch team heeft deze gegevens nodig om een persoonlijk vaccinatieadvies voor je op te stellen. Zodra wij alle benodigde gegevens hebben ontvangen, ontvang je per e-mail bericht dat je vaccinatieadvies klaar staan in jouw persoonlijke account.
-
Ik heb de afspraak gemist
Als je niet aanwezig was op het door jouw opgegeven adres of op de door jou gekozen locatie, zijn wij helaas genoodzaakt om hier kosten voor in rekening te brengen. Neem zo spoedig mogelijk contact met ons op om de afspraak opnieuw in te plannen.
- Ik kan niet inloggen
- Hoe pas ik mijn vaccinatiehistorie aan?
- Ik wil mijn gegevens wijzigen
- Hoe kan ik de afspraak verzetten?
-
Ik heb nog geen definitieve afspraakbevestiging ontvangen
Wij streven ernaar om uiterlijk 3 dagen voor de afspraak de afspraakbevestiging met het persoonlijke vaccinatieadvies te versturen. In de maanden juni en juli is het erg druk en kan dit soms iets langer duren. Heb je nog niets ontvangen? Neem dan contact met ons op.
-
Op welke dagen kan er een arts bij mij thuiskomen?
Onze gecertificeerde artsen zijn zeven dagen in de week beschikbaar. In de ochtenden, middagen en avonden. De beschikbare afspraakmogelijkheden kun je hier checken.
-
Hoe annuleer ik de afspraak?
Je kunt jouw afspraak annuleren door een email te sturen naar info@thuisvaccinatie.nl onder vermelding van je referentienummer. Let er wel op dat je minimaal 72 uur voordat de afspraak plaatsvindt de afspraak annuleert. Indien je de afspraak niet 72 uur van tevoren annuleert, zijn wij helaas genoodzaakt kosten in rekening te brengen.
-
Ik heb al een afspraak gemaakt en ontvang nu een email om de vragenlijst in te vullen
Waarschijnlijk is er een dubbele aanmelding gemaakt en heb je verschillende afspraakcodes (referentienummer) ontvangen. Neem contact met ons op, zodat wij de dubbele aanmelding(en) kunnen verwijderen.
-
Hoe weet ik welke vaccinatie(s) nodig zijn voor mijn reis?
Het vaccinatieadvies is altijd persoonlijk en is van een aantal factoren afhankelijk. Jouw reisbestemming, wat je gaat doen tijdens je reis, jouw medisch verleden en bijvoorbeeld medicijngebruik kunnen van invloed zijn op het advies van de reisgeneeskundig arts. Om een vaccinatieadvies op te stellen heeft ons medisch team een aanmelding nodig die je hier kunt plaatsen. Wij kunnen telefonisch geen vaccinatieadvies geven. Blijk je geen vaccinaties voor jouw reis nodig te hebben dan wordt de afspraak kosteloos door ons geannuleerd.
-
Hoe plan ik een herhaalafspraak in?
Als je een aanmelding plaats op mijn.thuisvaccinatie.nl kies je bij stap 1 ("Wat kunnen wij voor u betekenen") voor ‘Overige vaccinaties & diensten’ en vervolgens voor 'herhaalvaccinatie'. Vervolgens kun je in het opmerkingenveld onderaan ('Kunt u aangeven welke vaccinatie(s) u wenst te ontvangen?') aangeven om welke herhaalvaccinaties het gaat.
-
Hoe kan ik een afspraak maken?
Je kunt bij ons alleen online een afspraak maken. In 3 stappen maak je al een afspraak! We sturen je daarna per e-mail een link om een persoonlijk account in onze beveiligde omgeving aan te maken en de rest van je gegevens in te vullen zoals je gezondheidsverklaring en eventuele vaccinatiehistorie. Je kunt in je persoonlijke account tevens je gezinsleden toevoegen aan de afspraak. Daarnaast is het mogelijk om per email andere personen uit te nodigen voor jouw afspraak met een arts van Thuisvaccinatie. De reisgeneeskundig arts heeft deze gegevens nodig om een persoonlijk vaccinatieadvies op te stellen.
Kosten
-
Waarom betaal ik consultkosten?
Net als bij een bezoek aan de huisarts of een medisch specialist betaal je bij ons consultkosten. Deze kosten brengen wij in rekening voor de beoordeling (anamnese) van jouw gegevens door de reisgeneeskundig arts, het vaccineren en adviseren en de verslaglegging in jouw dossier. In deze kosten zijn ook de kosten voor bijvoorbeeld huisvesting, software, licenties en registraties en andere noodzakelijke kosten opgenomen.
-
Neemt het thuisbezoek geen extra kosten in beslag?
Voor het thuisbezoek ('Arts aan huis kosten') brengen wij soms kosten in rekening (per afspraak/bezoek) ongeacht het aantal personen tijdens de afspraak. Voor dit tarief komt er een arts bij jou thuis of op het werk. Zie hier het overzicht van de kosten https://www.thuisvaccinatie.nl/kosten/kosten-vaccinaties. Voor een afspraak op één van onze locaties worden deze kosten niet in rekening gebracht.
-
Vergoedt mijn zorgverzekeraar de kosten?
Iedere zorgverzekeraar heeft verschillende pakketten met verschillende vergoedingen. In de lijst van zorgverzekeraars kun je in de details zien of wij gecontracteerd zijn. Wij verwijzen daar naar de vergoedingensite van jouw zorgverzekeraar, waarin je kunt vinden wat je vergoed krijgt. Onze arts aan huis kosten (voorrijkosten) worden nooit vergoed.
Cholera Not Indicated-Verklaring
-
Heb ik een Cholera Not Indicated-Verklaring nodig?
Een CNI-verklaring (Cholera not Indicated) is niet langer nodig voor reizen. Vanaf 16 september 2019 is vanuit het LCR, Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering, besloten dat de cholerastempel, ook wel bekend als choleraverklaring of CNI-stempel, wereldwijd niet meer verplicht is. De WHO, World Health Organization, had al langer bepaald dat deze verplichting kan vervallen. Ook in andere Europese landen is deze stempel al langer afgeschaft. Dit heeft niet tot problemen voor reizigers geleid. Thuisvaccinatie hanteert de richtlijnen van het LCR en zal vanaf september 2019 de cholerastempel niet meer verschaffen.
Malaria
-
Ik wens geen vaccinaties, maar wel malariatabletten
Dat is geen enkel probleem. Om een recept voor malariatabletten van ons te ontvangen kun je hier een aanmelding plaatsen. Daar kun je aangeven dat je geen vaccinaties nodig hebt en je alleen malariamedicatie wenst. Let op, er zal geen arts bij je thuis komen. Je ontvangt per e-mail een consult en vervolgens zullen de malaria medicatie per post door een online apotheek naar je worden verzonden.
-
Kan ik tijdens de afspraak ook malariamedicatie aanvragen?
Jazeker. De arts bespreekt tijdens de afspraak met jou je reisroute. Aan de hand daarvan stelt de arts de malariamedicatie op en stuurt het recept naar een online apotheek (Thuisapotheek/medicijnen.nl/Nationale Apotheek). Jouw gezondheidsverklaring wordt samen met het recept opgestuurd naar Apotheekzorg voor medicatiecontrole. Bij akkoord voor de voorgestelde medicatie geef je aan dat je akkoord gaat met het opsturen van jouw gezondheidsverklaring naar Apotheekzorg.
- Wat is malaria?
Meerdere personen
-
De afspraak staat voor twee personen ingepland, maar de tweede persoon kan er plotseling niet bij zijn
Geef dit tijdig aan. Wellicht kunnen wij de afspraak nog voor jullie beiden verzetten en/of kijken naar een andere mogelijkheid.
-
Ik heb al een afspraak staan, maar er moet nog iemand worden toegevoegd
U kunt tot 3 dagen voor de afspraak nog personen toevoegen aan uw afspraak. Log hier in en open de afspraak. Hier kunt u een gezinslid toevoegen of iemand per email uitnodigen deel te nemen aan de afspraak.
-
Ik heb een afspraak ingepland voor meerdere personen, kan ik voor iedereen het persoonlijk reisadvies bekijken?
U kunt alleen het persoonlijke reisadvies voor u zelf en/of uw gezinsleden inzien in uw persoonlijke omgeving. Heeft u andere personen uitgenodigd voor de afspraak dan zijn deze gegevns alleen voor hen persoonlijk in te zien. U kunt wel zien of de door u uitgenodigde personen alle gegevens hebben ingevuld. Is dit niet het geval? Neem dan alstublieft dan contact met ons op.
-
Ik wil graag een afspraak maken voor tien of meer personen
Geen enkel probleem. Neem voor het maken van een groepsvaccinatie contact op.
-
Ik wil een afspraak inplannen voor meerdere personen
Om een afspraak te maken klikt u hier. Op deze pagina vult u uw gegevens in zoals uw reisbestemming, de gezondheidsverklaring en uw eventuele vaccinatiehistorie. Dit kunt u ook voor uw gezinsleden invullen. Wilt u andere personen toevoegen aan de afspraak dan hoeft u alleen de emailadressen van deze personen in te vullen. Zij ontvangen dan automatisch een email met het verzoek een persoonlijk account aan te maken en de gezondheidsverklaring in te vullen. Ons medisch team heeft deze gegevens nodig om een persoonlijk vaccinatie advies op te stellen.
Vaccinaties
-
Zetten jullie ook COVID-vaccinaties?
Nee, de COVID-vaccinaties zijn niet vrij verkrijgbaar in Nederland; deze vaccinatie kunnen wij niet aanbieden. Thuisvaccinatie geeft ook geen adviezen over inreisbeperkingen met betrekking tot COVID en uw reis. Voor het meest actuele en nauwkeurige advies verwijzen we u hiervoor naar de website van de overheid (nederlandwereldwijd.nl).
-
Kunnen de vaccinaties bijwerkingen geven?
Vaccinaties kunnen bijwerkingen geven, maar zijn meestal mild. De bijwerkingen zijn vaak licht griepachtige verschijnselen, zoals verhoging of koorts, hoofdpijn en spierpijn. De arts informeert u tijdens het consult over de bijwerkingen van vaccinaties.
-
Ik weet niet zeker of ik vaccinaties nodig heb?
U kunt altijd vrijblijvend de aanmelding voltooien en een afspraak inplannen. Ons medisch team behandelt dan de aanvraag. Als blijkt dat u geen vaccinaties nodig heeft, vervalt de afspraak voor u zonder kosten.
-
Hoe krijg ik het vaccinatieadvies te weten?
Zodra u de afspraak heeft ingepland neemt ons medisch team uw aanmelding in behandeling. In de tussentijd staat uw afspraak gereserveerd. Zodra de aanmelding is behandeld, ontvangt u per email het vaccinatieadvies in de bijlage van de definitieve afspraakbevestiging. Als u geen vaccinaties nodig heeft vervalt (kosteloos) de afspraak.
-
Hoe lang duurt het voordat ik het vaccinatieadvies kan verwachten?
Enkele dagen voor de afspraak ontvangt u van ons het vaccinatieadvies.
-
Welke vaccinaties heb ik nodig?
Het vaccinatieadvies is altijd persoonlijk en is van een aantal factoren afhankelijk. Om een vaccinatieadvies op te stellen heeft ons medisch team een aanmelding nodig die u hier kunt plaatsen.
Zwangerschap en kinderen
-
Kan mijn kind malariatabletten slikken?
Uw kind kan veilig malariamedicatie slikken mits deze is voorgeschreven door onze arts.
-
Kan ik malariatabletten slikken tijdens mijn zwangerschap?
Het is zeker aan te raden om malariapillen te slikken indien nodig.
-
Kan ik vaccinaties krijgen tijdens mijn zwangerschap?
Sommige vaccinaties kunnen niet worden gegeven tijdens de zwangerschap. Om u goed voor te bereiden geeft onze arts tijdens de afspraak en/of vooraf de afspraak u hier graag meer informatie over.
Onze unieke werkwijze
Je maakt een persoonlijk account aan door het invullen van jouw postcode en huisnummer, emailadres en een zelf gekozen wachtwoord. Nadat je akkoord hebt gegeven op het verwerken van je persoonsgegevens heb je een persoonlijk account aangemaakt binnen onze beveiligde omgeving.
Vul je reisbestemming(-en) in. Wij vragen hier ook naar de reden van jouw reis, waar je verblijft en wat je gaat doen tijdens je reis. Deze gegevens zijn van invloed op het advies wat je ontvangt van onze arts.
In dit formulier vul je jouw persoonsgegevens in. Als zorgverlener zijn wij wettelijk verplicht jouw burgerservicenummer (BSN) te registreren, meer informatie vind je hier.
In deze stap kun je ook jouw gezinsleden of andere personen toevoegen aan de afspraak. Voor jouw gezinsleden* vul je zelf alle gegevens in. Nodig je andere personen uit voor de afspraak dan volstaat het invullen van het emailadres van deze personen. Deze personen worden vervolgens gevraagd om zelf een account aan te maken en hun gegevens in te vullen.
*Gezinsleden van 16 jaar en ouder ontvangen van ons een email met het verzoek akkoord te geven op de door jou ingevulde gegevens.
Selecteer een datum en tijdsblok. Wij sturen je per mail een bevestiging van de vaccinatie afspraak op het door jou aangegeven adres. Zodra de arts jouw gegevens heeft beoordeeld ontvang je een email dat jouw (voorlopige) vaccinatie-advies met een specificatie van de kosten beschikbaar is in jouw persoonlijk account. Je logt in met je emailadres en zelfgekozen wachtwoord om jouw vaccinatie advies te kunnen inzien. Heb je geen vaccinaties nodig voor je reis dan wordt de afspraak door ons kosteloos geannuleerd.
Om te bepalen of - en zo ja - welke vaccinaties je nodig hebt voor jouw reis, is het noodzakelijk om een gezondheidsverklaring in te vullen. Aan de hand van de ingevulde gegevens kunnen wij bovendien bepalen of de vaccinaties veilig voor je zijn. Alle vaccinatie instellingen zijn wettelijk verplicht om met een gezondheidsverklaring te werken.